foto

2025. gada 22. oktobrī Eiropas Sociālā fonda Plus projekta 4.2.2.3/1/24/I/001 “Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide” ietvaros norisinājās dabaszinību skolotāju profesionālās pilnveides pasākums “Lasītprasmju attīstīšanas stratēģijas un lasīšanas veicināšana kompleksu uzdevumu izpildē”. Pasākuma mērķis bija pilnveidot pedagogu zināšanas un prasmes skolēnu tekstpratības un lasītprasmju attīstīšanā, izmantojot dažādas mācību metodes, digitālos rīkus un starpdisciplināru pieeju.

Pasākuma sākumā klātesošos iedvesmoja Smiltenes vidusskolas 9.c klases skolēns Matīss van Eks, kurš ar prezentāciju “Kāpēc man patīk dabaszinības” dalījās savā pieredzē un pētnieciskajos atklājumos. Matīss pastāstīja par ceļojumiem uz dažādiem Eiropas dabas muzejiem, saviem pētījumiem par šūnām, organismiem, vēju, kā arī par aktuālo darbu — laika apstākļu izpēti Smiltenē. Jaunais pētnieks aizrāva klausītājus ar zinātkāri un entuziasmu par dabaszinātnēm.

Tālāk kolēģes no Cēsu Valsts ģimnāzijas iepazīstināja ar lasītprasmes attīstīšanas stratēģijām un tekstpratības veicināšanu mācību uzdevumu izpildē. Tika analizēti starptautisko pētījumu (PIRLS un PISA) rezultāti, kas apliecina lasītprasmes nozīmīgo lomu mācību procesā un sabiedrībā kopumā. Pedagogi dalījās ar praktiskiem piemēriem un metodēm, kā lasītprasmi un tekstpratību integrēt dažādos mācību priekšmetos, veicinot skolēnu pašvadītu mācīšanos.

Praktiskajās nodarbībās skolotāji izmēģināja dažādas digitālās vietnes un rīkus, kas noderēs mācību procesā, kā arī strādāja ar adaptētiem uzdevumu piemēriem skolēnu tekstpratības veicināšanai. Dalībnieki noteica augus pēc lapām, raksturoja tos, koplietojamos dokumentos veidoja grafiskos organizatorus un diskutēja par efektīvām vērtēšanas pieejām.

Pasākums notika trīs nodarbību ciklā, un katra no tām sniedza vērtīgu pieredzi un idejas turpmākajam darbam klasē. Dalībnieki atzina, ka apmācības bija aizraujošas, saturiski bagātas un praktiski noderīgas. Noslēgumā dalībnieki vienojās, ka lasītprasmes attīstīšana ir būtiska ne tikai mācību sasniegumu uzlabošanai, bet arī skolēnu kritiskās domāšanas, izziņas un dzīves prasmju veidošanai.

Un, kā sacīja viens no dalībniekiem, “bioloģijā īsts paradokss ir tas, ka cilvēka gēni un ģimene veido tevi tādu, kāds esi — un tad tu dari visu, lai pierādītu, ka viņiem nav taisnība”.

foto

Sagatavoja: Madara Kļaviņa, Smiltenes novada Izglītības pārvaldes vispārējās izglītības metodiķe

 

Saistītas tēmas

Novads Projekti Sabiedrība